Hatha Yoga

Hatha Yoga is de klassieke vorm van yoga, al duizenden jaren oud, en ligt aan de basis van alle modernere vormen van yoga. De houdingen uit de Hatha bieden een combinatie van inspanning en ontspanning. Je traint je kracht, maar ook je flexibiliteit.

Je rekt en strekt, maar je probeert daarnaast in de houdingen de ontspanning op te zoeken. De ultieme combi dus.

...maar nu lijkt het net alsof yoga een sport is!?

Klopt, want zo wordt yoga tegenwoordig in het Westen ook wel beoefent, maar oorspronkelijk is yoga veel dieper, breder, groter en spiritueler dan dat. Yoga is een filosofie, een systeem en een levensstijl. Yoga gaat over harmonie, eenwording en balans - en dan niet een goede privé/werk-balans, of lekker in je vel zitten. Nee, yoga gaat over totale harmonie. In de allerdiepste betekenis van het woord. Er zijn hiervoor vijf peilers die belangrijk zijn:

Lichaamsbeweging

Een welbekende uitspraak: 'Een gezond lichaam, een gezonde geest'. Hatha-yoga biedt een volledige set van houdingen, om niet alleen je spieren, maar ook je organen en klieren te stimuleren en te onderhouden. Het liefst dagelijks. De houdingen in de yoga worden 'asana' genoemd. De letterlijke vertaling vanuit het Sanskriet is: 'comfortabele, stabiele positie' - weer die balans tussen in- en ontspanning!

 

Ademhaling

Voor veel mensen een uitdaging; ademen op de juiste manier. Maar wat is de juiste manier? Vanuit de Hatha-yoga: door de neus in en uit, waarbij de uitademing langer is dan de inademing. Tussen elke adembeweging een moment van rust, stilte. De juiste ademhalingstechniek levert zuurstof voor je vitale organen en systemen. Met ademhaling kun je lichaam en geest in balans brengen (voorbeeld: Anulom Vilom - komt aan bod in les 3) of juist energie geven (voorbeeld: Kapalbhati - komt aan bod in les 2).

 

Ontspanning

Om te kunnen herstellen en energie op te bouwen heeft ons lichaam ontspanning nodig. In de yoga vinden we enkele houdingen die volledige ontspanning in het lichaam (en aan de zintuigen) kunnen geven. Denk aan Shavasana (lijkhouding), Shashankasana (kindhouding), Makarasan (krokodilhouding). Een oogkussen, ontspannen muziek of een fijne geur (bv. een essentiële olie) kunnen een positieve bijdrage leveren aan je rust-moment.

 

Positief denken en mediteren

Positief denken levert je energie op, negatief denken kost je energie. Meditatie kan je geest rust geven. Eerst asanas, zodat je al wat meer in verbinding staat met je lichaam, vervolgens de rust vinden om te mediteren. Hierin geldt zéker: oefening baart kunst!

 

Voeding

Een yogi-dieet: alleen maar pure, onbewerkte plantaardige producten. Veganistisch dus. Toch behoefte aan wat zuivel? Kies dan voor biologische producten, zoveel mogelijk gekoppeld aan de seizoenen en aan je type. Deze voedingsleer heet Ayurveda.

Het is nu bijna tijd om te gaan beginnen met de eerste les! Nog even een paar kleine tips:

  • Yoga door je voor jezelf

Vergelijk jezelf niet met anderen. Ieder lichaam is anders, ieders training is anders, ieders behoefte is anders. De asanas zijn een middel en niet een doel op zich. Hoe hoog je je been op kunt tillen is niet relevant en zegt niets over wat er in je lichaam gebeurt.

  • Yoga doe je vóór jezelf

Yoga door je vóór jezelf en niet tegen jezelf. Het is geen wedstrijd en je hoeft niet te winnen. Je mag jezelf best uitdagen, daar groei je door, maar respecteer je eigen lichaam. Je lichaam geeft grenzen aan het dat is heel goed.

  • Oncomfortabel is prima, pijn is niet de bedoeling

Je hebt een groene zone van totale ontspanning en gemak. Tussen de asanas door zijn we hier. Je hebt ook een oranje zone van licht ongemak. Je rekt, je strekt en misschien de dag daarna een beetje spierpijn. - dat is helemaal oké. In de meeste houdingen mag je zijn in deze zone. Er bestaat ook nog zoiets als een rode zone, een zone van acute of stekende pijn. Dit is niet de bedoeling. Hier ga je een grens over. De grens tussen groen en oranje, en tussen oranje en rood, die ligt bij iedereen ergens anders. Die grens mag je zelf leren voelen.

  • Yoga doe je veilig

Ieder lichaam is anders en ieders grens ligt ergens anders. Dat kan betekenen dat je sommige houdingen mag aanpassen. Bij elke houding worden er contra-indicaties en modificaties genoemd. Wanneer je klachten hebt, betekent dat dat je 1) extra mag opletten of de houding goed voor je voelt, 2) de tijd kunt aanpassen, 3) de houding kunt aanpassen, of 4) dat je de houding beter kunt overslaan. Wil je eerder uit een houding? Kom dan met controle uit de houding, zoals je er ook in bent gekomen.

  • Je bent zelf verantwoordelijk

Waar jouw grens ligt, dan kan een ander niet voor jou bepalen. Twijfel je of een houding goed voor je is, overleg dan altijd met een specialist, zoals de huisarts of fysiotherapeut. Better safe than sorry!

 

Zo, genoeg theorie. Tijd voor yoga! Pak je yogamatje, trek een comfortabele outfit aan - en dan gaan we beginnen! Fijne les!

CONTACT

Kampen

Tel: +31627210275

info@yogalien.nl

KVK: 75647885

Op de hoogte blijven?

© 2019 by YogaLien.  - Algemene voorwaarden