Ademhaling

Welkom terug! Even benieuwd.. had je spierpijn na les 1? Niet gek hoor, dat hebben de meeste mensen.

Hopelijk heb je genoten van de eerste week, en ben je klaar voor een nieuwe week, want er staat een hele fijne nieuwe les voor je klaar. Vorige week heb je onder andere Kapalbhati geleerd, je weet wel, die ademoefening waarbij je krachtig uitademt door je neus.

Deze week leer je een nieuwe ademoefening, Anulom Vilom, en je leert een aantal nieuwe houdingen. In de instructie-les leer je weer waar deze houdingen goed voor zijn, hoe je ze veilig uitvoert en hoe je ze aan kunt passen. In de flow-les integreren we de nieuwe houdingen en herhalen we alles wat je tot nu toe hebt geleerd. In de theorie les 1 hebben we ook gesproken over de vijf pijlers van yoga geleerd: juiste inspanning, juiste ontspanning, juiste ademhaling, juiste voeding en een positieve mindset en meditatie.

Deze week gaan we iets dieper in op een juiste ademhaling, lees je mee?

 

We weten allemaal dat je even diep moet inademen voor een spannende presentatie en dat hyperventileren niet goed voor je is. Toch? Misschien weet je ook dat yogi’s al eeuwen lang speciale ademtechnieken oefenen voor meer harmonie.

Maar heeft een diepe ademhaling nou echt zo’n groot effect op je welzijn? Absoluut. Controle over je ademhaling geeft je controle over je gezondheid, en dat heeft te maken met je autonome zenuwstelsel.

Autonome zenuwstelsel

Je autonome zenuwstelsel is dat deel van je zenuwstelsel dat een groot deel van je lichaamsprocessen reguleert, zonder dat je dat door hebt. Je hartslag, je spijsvertering, je ademhaling.. Het gaat vanzelf en je hoeft er niet over na te denken. Superhandig!

Dat autonome zenuwstelsel bestaat uit twee delen: sympatisch zenuwstelsel en parasympatisch zenuwstelsel.

Sympatisch zenuwstelsel

Je sympatisch zenuwstelsel gaat ‘aan’ op het moment dat je in een situatie terecht komt waarin je lichaam zich voorbereid op vechten of vluchten. Je lichaam schiet in de stress, je bloed gaat naar je hart en spieren en je ademhaling wordt snel en oppervlakkig.  Je kunt supersnel en adequaat reageren zonder een lang denkproces. Heel erg fijn als je in een noodsituatie zit!

Parasympatisch zenuwstelsel

Je parasympatisch zenuwstelsel staat, als het goed is, het grootste gedeelte van de dag ‘aan’. Dit is de modus van rust, herstel en groei. Je lichaam is ontspannen, je bloed gaat naar je organen (en daarmee naar je vitale lichaamsprocessen) en je ademhaling is langzaam en diep.

 

Het is heel erg handig dat je zo ingenieus gebouwd bent, en dat je lichaam automatisch schakelt als het nodig is.

Maar.. soms schakelt je lichaam naar stress-modus, terwijl dit niet nodig is. Bijvoorbeeld wanneer je denkt aan stressvolle situaties. Wij mensen kunnen ons stress-systeem, ons sympatisch zenuwstelsel, dus aanzetten met onze gedachten. Je zit dan niet écht in een levensbedreigende situatie, maar je lichaam denkt van wel. Je maakt stress-hormonen aan en je belangrijke lichaamsprocessen staan even op pauze, want je lichaam denkt dat je moet overleven! Is dat nou heel erg? Nee, wanneer dit af en toe gebeurt kan je lichaam dit heel goed aan. Maar wanneer je te lang en te vaak in je stress-modus zit, dan kan je lichaam niet meer goed herstellen en krijg je allerlei stress-gerelateerde klachten en ziektes. Heel herkenbaar in onze Westerse samenleving! En niet nodig.

Het lijkt nu alsof we heel erg zijn afgedwaald van de ademhaling, maar we komen er nu op terug. Je kunt je lichaam een seintje geven dat het mag ontspannen, door rustig en diep adem te halen. Door je ademhaling laat je je lichaam weten dat je niet hoeft te vechten of te vluchten, en dat je aandacht, je energie en je bloed mag naar je organen en belangrijke lichaamsprocessen. Naar je immuunsysteem, je spijsvertering, je hormoonsysteem en naar de afvoer van je afvalstoffen.

Het is echt heel erg simpel. Gewoon leren juist te ademen. Diep in, en lang uit.

Geen wonder dat een juiste ademhaling één van de vijf pijlers is van yoga én een essentieel onderdeel van een gezonde leefstijl!

Kracht van aandacht

Dat is dan gelijk je opdracht voor de komende week: let eens wat vaker op je ademhaling! Tijdens je werk, tijdens het lopen, stofzuigen, de vaatwasser uitpakken of terwijl je tv kijkt. Je hoeft alleen maar je ademhaling te volgen, alleen maar te voelen dat je ademt. Alleen al door een gedeelte van je aandacht bij je adem te hebben, komt je tot rust en ontspant je zenuwstelsel. Probeer zo vaak je kunt je adem op te merken, en ik beloof je, je zult je hele dag anders ervaren! Op lange termijn zorg je ervoor dat je zenuwstelsel weer in balans komt en zul je merken dat je veel meer ontspannen in het leven staat. Je hoeft er dus niet eens tijd voor vrij te maken of je leven te veranderen.

Wanneer je dan ‘goed wordt’ in het letten op je adem, kun je dat gaan oefenen in de asanas, de yoga-houdingen.

 

Genoeg gekletst. We gaan yoga doen. Chillbroek aan en gaan. Fijne les!

CONTACT

Kampen

Tel: +31627210275

info@yogalien.nl

KVK: 75647885

Op de hoogte blijven?

© 2019 by YogaLien.  - Algemene voorwaarden